Compania de consultanţă Valoria a realizat recent un studiu legat de comportamentele de cumpărare în era consumatorilor digitali. Practic este o cercetare privind modul în care evoluează aceste comportamente pe măsură ce mediul digital devine mediul preferat de cumpărare pentru consumatorii din România. Studiul parcurge etapele unui proces de cumpărare de la căutarea și selecția informatiei până la comportamentele post-cumpărare.
Studiul a luat în considerare factorii interni și externi care influențează acest comportament al consumatorilor. Factorii externi luați în considerare sunt cei demografici și socio-economici, în timp ce factorii interni surprind trăsături și comportamente ce includ atitudini, percepții, motivații și imaginea de sine a consumatorilor.
Chestionarul, la care s-au primit 1960 de răspunsuri, a fost aplicat în perioada 3 iulie – 28 septembrie 2018. La chestionarul aplicat prin metorda CAWI (computer assisted web interview) au răspuns 1% respondenți cu vârsta de 18-24 ani, 20% cu vârsta de 25-34 ani, 37% cu vârsta de 35-44 ani, 28% cu vârsta de 45-54 ani și 14% cu vârsta de peste 55 de ani. Dintre respondenți, 8% au venituri lunare de 0-500 euro, 25% au venituri de 501-1000 euro, 23% de 1001-1500 euro, 23% de 1501-2500 euro și 21% de peste 2500 euro. 73% dintre respondenți sunt din mediul urban, 27% sunt din mediul rural; 46% sunt de gen masculin și 54% de gen feminin.
Principalele concluzii al studiului se leagă de principalele caracteristici ale comportamentelor consumatorilor în era digitală. Astfel, 84% dintre respondenți folosesc mediul online pentru a se informa în legătură cu produsele sau serviciile pe care doresc să le achiziționeze. Un procent de 56% dintre respondenți spun că reclamele care le influențează cel mai mult decizia de cumpărare sunt cele de pe website-uri. În acelaşi timp, doar 25% dintre respondenți spun că sunt loiali brandurilor și că numai o ofertă mult mai bună le-ar putea schimba opțiunea actuală.
74% dintre respondenți spun că sunt influențați de informațiile despre produse/servicii prezentate în mediul online, iar 72% dintre respondenți spun că o experiență de cumpărare mai bună este dată de o mai bună comunicare cu clientul. Ca o concluzie generală, în România, prețul produselor și/sau serviciilor comercializate este cel mai important factor care influențează decizia de cumpărare pentru 54% dintre consumatori. Brandul este pe locul al doilea, fiind apreciat de 15% dintre respondenți, același procent de 15% primind și caracteristicile tehnice. Calitatea și termenii de garanție sunt apreciate de 9% dintre consumatori, iar disponibilitatea și termenii de livrare de 6%.
Procentele de importanță ale prețului variază de la 85% în cazul automobilelor, 82% în cazul serviciilor de telefonie mobilă și internet, și 80% pentru încălțămine sau îmbrăcăminte, până la 63% la produsele alimentare și 58% la serviciile medicale. Metoda de plată contează cel mai mult la împrumuturile bancare (17%) și la produsele de asigurare (16%), iar livrarea la serviciile medicale (31%) și produsele alimentare (29%).
La fel de relevante sunt şi alte concluzii rezultate din raport. Astfel, sursa principală de informare pentru 84% dintre consumatori este mediul online, dar 52% contează pe părerile și recomandările prietenilor și familiei. Pentru 74% dintre respondenți decizia de cumpărare este cel mai puternic influențată de informațiile prezentate online, urmată de livrare (72%). Nu în ultimul rând, 48% dintre consumatori spun că ar fi dispuși să plătească mai mult pentru servicii digitale care să le economisească timpul.