Autoritatea franceză pentru protecţia datelor personale, CNIL, a amendat Google cu 50 milioane euro pentru lipsă de transparenţă, informaţii inadecvate şi lipsa acordurilor explicite ale clienţilor pentru personalizarea reclamelor.
Pe scurt, cam aşa sună prima mare amendă dată unui nume mare din tehnologie după intrarea în vigoare, anul trecut, a regulamentului european privind protecţia datelor personale (GDPR). Dincolo de surpriză, această amendă înseamnă, în opinia multor, cel mai dur avertisment adresat numelor mari din universul tehnologic.
Istoric, CNIL a emis amenda după o investigaţie realizată în urma plângerilor depuse de două asociaţii profesionale ale consumatorilor, plângeri care se legau de faptul că Google nu dispune de o bază legală validă pentru procesarea datelor personale ale utilizatorilor de servicii oferite de companie, în special în scop de personalizare a reclamelor oferite.
CNIL a descoperit că utilizatorii nu au fost suficient informaţi asupra modului în care Google colectează date pentru personalizarea reclamelor, că Google nu a obţinut acorduri explicite de procesare a datelor, că informaţiile relevante sunt accesibile utilizatorilor doar după ce aceştia parcurg mai mulţi paşi şi, pe cale de consecinţă, că utilizatorii nu sunt capabili să înţeleagă pe deplin extinderea operaţiunilor de procesare date efectuate de Google.
CNIL a avertizat că măsurile punitive, care implică şi sistemul de operare Android pentru dispozitive mobile, vor continua dacă Google nu ia rapid măsurile adecvate. Mulţi analişti consideră că acest din urmă avertisment nu este adresat doar Google, ci şi altor giganţi precum Facebook sau Amazon, cu modele de afaceri similare, bazate pe procesarea datelor personale pentru oferirea de reclame personalizate. O afacere colosală, posibil de miliarde de dolari, tocmai este pe cale să fie lansată în spaţiul virtual global.