Cu ocazia Safer Internet Day, Poliția Română, Microsoft și Centrul Național de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică (CERT-RO) au prezentat cele mai populare metode prin care utilizatorii de calculatoare și sisteme de calcul sunt înșelați cu ajutorul telefoanelor de suport tehnic fals, care de cele mai multe ori urmăresc obținerea de sume de bani contra unui fals suport tehnic sau controlul echipamentelor păgubiților.
Fraudele cu suport tehnic fals sunt infracțiuni cibernetice, prin care persoane ce pretind că oferă suport tehnic în numele unei companii furnizor de tehnologie, în acest caz fiind utilizate numele unor mari companii precum Microsoft, Dell, HP sau Apple, dar și a unor companii mai mici cunoscute la nivel internațional.
Victimele sunt abordate sub pretextul nevoii urgente de reparare a unei false probleme tehnice identificate la dispozitivul folosit. Se operează prin rețele globale de call-center și intermediari și se folosesc modalități de abordare diverse, începând cu apeluri pe telefon, fiind preferate rețelele fixe, pop-up-uri, e-mail, social media până la cele mai simple metode de online chat.
În 2018 acțiunile internaționale au dus la depistarea mai multor zeci de centre de tip fake-call center în India, acestea fiind dotate cu toate tehnologiile necesare pentru ca utilizatorii să nu își dea seama că sunt păcăliți.
Conform experților, de cele mai multe ori este utilizată limba engleză, sau o limbă locală dar care poate suna ușor diferit față de dialectul normal.
În România a fost semnalat un număr limitat de astfel de cazuri. În majoritatea situațiilor, persoanele vizate de „agresorii” cibernetici au fost contactate pe telefonul fix. Conform reprezentanților din Poliția Română, anul 2018 a reprezentat debutul acestor incidente în România, fiind vorba de doar 7 cazuri, în
care doar două s-au soldat cu pierderi financiare de câteva zeci de mii de lei.
Conform unui studiu publicat de Microsoft în septembrie 2018, la nivel mondial, 63% dintre consumatorii de tehnologie au fost vizați de o astfel de acțiune frauduloasă, 1 din 5 persoane au continuat interacțiunea după contactul inițial, iar 1 persoană din 10 a suferit și pagube materiale, în mod direct sau indirect. Lunar, Microsoft primește 11.000 de sesizări privind fraude cu suport tehnic fals venind din toată lumea.
Ca sfaturi pentru evitarea acestor înșelăciuni, recomandările încep cu atenția a orice mesaj de tipul pop-up nesolicitat care apare pe dispozitiv și care vă avertizează asupra unei posibile probleme tehnice.
Ignorați mesajul și cerințele afișate. Microsoft nu va încerca niciodată în mod proactiv să vă contacteze pentru a vă oferi suport tehnic nesolicitat. Orice tip de comunicare cu Microsoft trebuie sa fie inițiat de utilizator, nu e companie. De asemenea trebuie să evitați acordarea accesului la calculatorul unei terțe părți.
Faceți acest lucru doar dacă sunteți sigur de faptul că persoana este un reprezentant legitim al unei echipe de asistență tehnică al cărei client sunteți deja.
Evident, recomandarea specialiștilor este să utilizați soluții de protecție pentru echipamente, de tipul anti-virus, anti-spam, dar și actualizarea la zi a tuturor aplicațiilor și a sistemului de operare.
În cadrul Windows 10, Microsoft oferă cele mai avansate funcții de navigare securizată în cadrul browserului Edge, protecție cu ajutorul Windows Defender, System Guard și Application Guard.