În ultimii ani, consumatorii au început să se intereseze de tot ceea ce conţine termenul “smart” în cadrul numelui produselor. Telefoanele “smart”, televizoarele “smart”, ceasurile “smart” şi, mai nou, casele “smart” încep să devină necesităţi cotidiene faţă de produsele de lux de dată recentă. Iar acest concept, de “smart home” a ajuns deja un nou spaţiu de ţintire a consumatorilor de către mărcile de produse.
Nu e deloc nerealist să ne imaginăm că în viitorul apropiat frigiderul din casă ne-ar putea anunţa că avem nevoie de sucuri şi să ne trimită electronic cupoane de discount când primeşte un semnal de la telefonul inteligent că am intrat într-un supermarket. Ca atare, firmele se întrec nu doar să creeze cele mai tari tehnologii, ci şi să deţină datele consumatorilor şi toate datele dintr-un spaţiu unde consumatorii se simt cu adevărat “ca acasă”.
Unele firme, de pildă, au lansat deja aplicaţii care să permită consumatorului să controleze dintr-o locaţie centralizată toate dispozitivele inteligente instalate în propria casă. Prin asta, camerele de vederi nu numai că vor permite consumatorului să vadă ce se petrece în casă în lipsa lui, ci vor ajunge să îl anunţe permanent de nevoia de rezolvare a anumitor situaţii. Iar datele legate de astfel de cazuri sunt nepreţuite pentru firmele producătoare, în special de tehnologie.
Întrebarea care se pune este oare chiar au nevoie oamenii de multe astfel de aplicaţii inteligente? Un răspuns categoric este imposibil de dat acum. Şi asta deoarece fenomenul este încă la început, iar realitatea din alte zone de activitate a arătat că succesul aparţine acelor aplicaţii care vor uşura viaţa consumatorilor şi le vor oferi opţiuni vaste de alegere.
Dincolo de asta, însă, cum gospodăriile se numără printre ultimele universuri de digitizat (deoarece internetul ne-a invadat aproape toate celelalte aspecte ale vieţii), firmele axate pe oferirea de dispozitive inteligente pentru acasă vor trebui să fie rapide şi flexibile în răspunsul la nevoile consumatorilor.
În plus, pe lângă flexibilitate, ele vor trebui să înceapă să lucreze împreună pentru a transforma conceptul de “smart home” în realitate pentru consumatori în următorii câţiva ani. O astfel de experienţă nu are cum să fie realistă pentru consumatori câtă vreme produsele şi aplicaţiile de la firme diferite nu vor reuşi să comunice între ele, eventual pe baza unui singur sistem de operare universal.
Din acest punct de vedere, la ora actuală firmele nu se înghesuie să coopereze între ele. Încă. Deocamdată, legăturile între produse şi aplicaţii diferite sunt rezolvate (acolo unde se poate) de firme terţe de servicii prin crearea de platforme bazate pe standarde deschise.
La CES-ul din acest an, marele eveniment de tehnologie de la Las Vegas, au apărut nume mari, cum ar fi Belkin, Sonos, Philips sau Honeywell care au anunţat intenţii de a-şi alătura eforturile pentru crearea de platforme bazate pe standarde deschise prin care să ajute la transformarea mai rapidă a conceptului smart home în realitate. Alte firme, îndeosebi numele cele mai puternice de pe piaţă, par să depună eforturi în acest sens prin achiziţii de firme dedicate.
Chiar dacă au apărut, iată, primele exemple de parteneriat pentru atingerea unui scop mai mare, nimeni nu ştie încă dacă firmele, în special cele mari, vor renunţa la ideea de a fi numărul unu pe piaţă, idee care a antrenat de ani de zile cursa competitivităţii în tehnologie şi nu numai. Conceptul “smart home” reprezintă un spaţiu foarte dinamic şi interesant, însă este încă un mister modul în care acest spaţiu plin de date va fi umplut de firme pe viitor. Deocamdată diversele mărci încheie parteneriate, fac achiziţii şi continuă să se bată între ele.
Pentru România, conceptul de “smart home” ar putea deveni o necesitate. Până la urmă, o casă inteligentă oferă mai multă siguranţă, comoditate şi un mai bun control al costurilor. Iar pe o piaţă grevată de sărăcie şi incertitudine, astfel de elemente au darul de a constitui adevăratele ingrediente ale succesului. Rămâne de văzut cum va fi adaptată oferta firmelor furnizoare la astfel de cerinţe în viitor.