Externalizarea IT tradiţională a jucat un rol vital în determinarea firmelor să îmbrăţişeze tehnologii inovatoare şi să folosească talente externe. În ultima vreme, însă, extinderea aparent fără limite a modelelor cloud de tipul “anything-as-a-service” (XaaS), care au transformat deja modul în care operează multe companii, este pe cale să dea o cu totul altă faţă mediului de externalizare IT, celebrul outsourcing IT.
Nu este greu de văzut de ce au un asemenea succes modelele de servicii XaaS, fie şi dacă luăm în calcul doar câteva elemente, cum ar fi scalabilitatea extinsă, managementul îmbunătăţit al costurilor şi flexibilitatea aproape nelimitată. De exemplu, atracţia exercitată de o soluţie de salarizare sub formă de software-as-a-service, care poate reduce cheltuielile de capital şi poate optimiza costurile operaţionale, are toate şansele să devină din ce în ce mai mare faţă de un sistem tradiţional IT de salarizare, şi asta pentru din ce în ce mai multe firme.
Dezvoltarea permanentă a serviciilor cloud, care permit creşterea automatizării şi agilităţii universului IT, va duce la noi valuri de migrări ale zonei de management al infrastructurii către medii de tip “click-and-play”, ceea ce va duce la reducerea nevoii de suport externalizat tradiţional. Va însemna asta dispariţia externalizării IT?
Analiştii sunt categoric împotriva unei asemenea afirmaţii. Ei cred că firmele de servicii de externalizare vor înceta să mai ofere rezolvarea de sarcini cu valoare scăzută pentru clienţi şi vor escalada scara tehnologică, oferind servicii de ajutorare a firmelor în procesul de inovare, de aplicare a creativităţii şi de fructificare a experienţelor trans-departamentale ale firmei pentru obţinerea unei experienţe globale mai valoroase.
Nu se va pune în viitor problema alegerii între XaaS şi externalizare. Pentru responsabilii IT problema care se pune este de a-şi da seama ce înseamnă acest mediu IT în schimbare pentru viitoarele strategii de externalizare, în special din punct de vedere al factorilor care trebuie luaţi în considerare ca deciziile luate să aducă maximum de eficienţă.
Date publicate de diverse firme de cercetare arată că atât externalizarea IT tradiţională, cât şi XaaS au crescut în ultimii trei ani, chiar dacă cu valori diferite (o medie de 10%, respectiv una de 70%). Astfel de cifre arată clar că vedeta zilei este XaaS, însă asta nu înseamnă că externalizarea IT tradiţională este în degringoladă.
În mod evident, aspectele legate de preţ vor rămâne un element esenţial al oricărei oferte de externalizare IT, însă evaluarea costurilor nu ar trebui să se petreacă exclusiv în termeni de selectare a celei mai ieftine oferte, ci mai degrabă în termeni de cântărire a valorii globale obţinute contra sumei respective de bani. Analiştii numesc etapa actuală faza de industrializare a IT-ului. Firmele generează tot mai multă valoare din produse digitale, iar asta înseamnă că IT-ul trece încet de la faza de funcţie suport a afacerii la faza de centru al produselor, serviciilor şi operaţiunilor unei companii. Ca atare, nu se mai vorbeşte despre creşterea eficienţei IT-ului, ci din ce în ce mai mult despre creşterea valorii acestuia.
Cheia întregului joc între XaaS şi externalizarea tradiţională se regăseşte în fenomenul de transformare digitală. Firmele îşi regândesc iniţiativele IT pentru a accelera obţinerea de eficienţă şi pentru a realiza economii de costuri, iar în acest context automatizarea este noua vedetă absolută. Ea este cea care generează acele economii de bani care în anii trecuţi puteau fi generate prin modele de outsourcing, în special offshore, şi prin diferenţe de curs valutar.
Modelul XaaS este ideal, în opinia analiştilor, pentru servicii care sunt comoditizate şi unde e nevoie de nivele scăzute de diferenţiere. Un exemplu clar în acest sens sunt serviciile de hosting, însă gama acestor exemple poate fi lesne extinsă, de la platforme comoditizate pentru servicii database-as-a-service, la aplicaţii software standard, cum ar fi managementul cheltuielilor, care poate fi achiziţionat ca SaaS sau la procese comoditizate precum procesarea facturilor, care poate fi livrat sub formă de business process-as-a-service.
Într-o epocă a lipsei cronice de talente, automatizarea sarcinilor cu valoare scăzută devine critică pentru firme, astfel încât angajaţii să se poată concentra pe lucruri şi sarcini care adaugă valoare afacerii. În alte zone, însă, prezenţa elementului uman este esenţială, şi pe asta mizează şi firmele tradiţionale de externalizare IT, care oferă din ce în ce mai des firmelor mici şi mijlocii, de pildă, aplicaţii de tip ERP şi CRM sub formă de servicii externalizate, o zonă care în trecut era rezervată firmelor de dimensiuni mai mari.
O astfel de tranziţie generează, în opinia multor analişti, nenumărate beneficii pentru toată lumea implicată. Cel mai mare beneficiu, însă, este unanim socotit a fi cel al dobândirii, de către o gamă tot mai mare de firme, a abilităţii de a accesa instrumente de analiză avansată date şi obţinere de informaţii relevante, o zonă rezervată până nu demult marilor jucători de pe piaţă, iar asta are darul de a schimba regulile globale ale jocului pe viitor. Un joc în care externalizarea IT şi modelele XaaS vor coexista pentru a genera beneficii pentru toată lumea interesată de succesul afacerii într-un univers digital.
Citiți și:
Perspective nebănuite pentru slujbele IT ale viitorului
Contractele de cloud reprezintă o parte importantă din contractele de outsourcing