Smart City, Studii — September 20, 2019 at 7:23 am

Smart City: O nouă piață pentru companiile de utilități

by

Smart city illustration

Peste 80% din orașele de dimensiuni medii din UE consideră ca soluțiile Smart City sunt importante, însă doar 20% au conturat o strategie de dezvoltare în acest sens. Companiile de utilități ar putea deveni un partener strategic cheie în acest demers.

Soluțiile Smart City ocupă un loc important pe agenda multor orașe europene de dimensiuni medii, acestea intenționând să aloce în medie 14% din totalul investițiilor pentru aplicații de tip Smart City. În acest context, companiile locale de utilități se află într-o poziție optimă pentru a încheia colaborări cu orașele interesate de acest demers. Ele dețin capabilitățile tehnice și resursele necesare pentru a proiecta, dezvolta și furniza soluții inteligente în domeniile furnizării de energie, mobilitate, imobiliar și servicii municipale. Acestea sunt câteva dintre concluziile unui studiu recent Roland Berger pentru care au fost intervievați decidenți din cadrul instituțiilor relevante ale statelor și experți din 50 de orașe (cu o populație cuprinsă între 100 și 500 de mii de locuitori) din 13 țări europene, din Europa de Vest, Europa Centrală și de Est și regiunea DACH (Germania, Austria și Elvetia).

Soluțiile Smart City reprezintă o prioritate strategică de importanță medie sau ridicată
Potrivit studiului, 81% dintre respondenți consideră că strategia Smart City constituie o prioritate strategică de importanță medie sau ridicată în agenda publică. Cu toate acestea, orașele de dimensiuni medii s-au bazat până în prezent doar pe proiecte pilot, de regula independente și/ sau dificil de integrat și, prin urmare, cu un impact relativ redus. Doar 20% din autoritățile locale au definit o strategie Smart City coerentă pe care ulterior s-au ghidat în planificarea și gestionarea proiectelor. Pentru a crește impactul inițiativelor Smart City, administrațiile orașelor de dimensiuni medii par să aibă nevoie de parteneri care să le ajute să dezvolte și să operaționalizeze strategiile.

Solutiile Smart City prezintă un potențial semnificativ, pe termen lung, pentru companiile de utilități
Conform studiului Roland Berger, companiile de utilități ar putea oferi sprijinul necesar în cadrul proiectelor de tip Smart City, în special în orașele de dimensiuni medii în care desfășoară operațiuni. Peste 50% din orașele analizate consideră că utilitățile vor juca un rol cheie în tranziția către un oraș inteligent, rolul acestora fiind perceput ca fiind mai important decât cel al furnizorilor de tehnologie.
“Orașele de dimensiuni medii au nevoie de companiile de utilități și de alte companii în roluri de parteneri strategici puternici pentru a le ajuta să dezvolte și să implementeze strategii de tip Smart City”, este de părere Torsten Henzelmann, Partner Senior Roland Berger, Managing Director Europa Centrală. Orașele de dimensiuni medii au în cele mai multe cazuri capacitate mai redusă, mai puțină experiență și resurse mai limitate comparativ cu municipalitățile mai mari, necesitând sprijin în demararea și implementarea proiectelor de tip Smart City.
Așteptările ridicate pe care orașele le au de la companiile de utilități demonstrează astfel existența unei oportunități uriașe pentru aceste companii de a intra pe o piață de mari dimensiuni nu doar din punct de vedere al numărului de proiecte (există mai mult de 280 de orașe de dimensiuni medii în UE), ci și din punct de vedere al valorii și duratei proiectelor.

Se așteaptă ca soluțiile Smart City să fie profitabile pe termen mediu/ lung
80% dintre participanții din cadrul studiului Roland Berger consideră că proiectele Smart City vor fi profitabile. 31% dintre decidenții din zona instituțiilor statelor și experții intervievați sunt de părere că investițiile în soluții inteligente vor putea fi recuperate în 3-5 ani, în timp ce 36% se așteaptă ca proiectele Smart City să fie profitabile în 5-10 ani. Acest lucru sugerează că disponibilitatea de a investi sume semnificative în soluții Smart City este motivată de așteptarea ca investiția să fie recuperată într-un interval de timp relativ scurt.

Romania are în prezent peste 300 de proiecte Smart City în desfășurare
Asociația Română pentru Smart City și Mobilitate raportează peste 300 de proiecte Smart City în desfășurare în România, de la proiecte complexe până la proiecte pilot sau cu implicații punctuale, de la iluminat public inteligent la suport prin chat pentru cetățeni. “În ultimii ani vedem un interes tot mai mare al companiilor de utilități din România pentru zona Smart City, în special companii din sectorul telecom și energie – avem în mod constant discuții cu clienții noștri pe aceste subiecte și încercăm să creionăm împreună planuri ambițioase; ne așteptăm ca în următorii ani să vedem din ce în ce mai multe implementări smart în orașele din România”, consideră Andra Ioana, Project Manager Senior în cadrul Roland Berger București.
Primele orașe din România care au fost incluse pe harta Smart City la nivel internațional au fost Târgu Mureș, cu sprijinul IBM și Visa în 2010, Alba Iulia, cu sprijinul Siemens în 2015 și București, prin parteneriatul Telekom – CISCO tot în 2015. Iluminatul inteligent, smart parking-ul, monitorizarea video și furnizarea de servicii publice de WiFi se numără printre soluțiile Smart City cele mai populare în România la acest moment. Acestea sunt urmate de sisteme de management al traficului, management al deșeurilor și diferiți senzori, cum ar fi cei de mediu, folosiți pentru monitorizarea calității aerului.

Roland Berger, înființată în anul 1967, este singura companie globală de consultanță de management de top cu origini europene. Cu 2,400 de angajați în 35 de țări, are o prezență de succes în cele mai importante piețe internaționale. Cele 52 de birouri ale firmei sunt localizate în toate centrele de afaceri globale majore – în România, Roland Berger este prezentă încă din anul 1992 prin biroul deschis la București.