Fragmentarea peisajului mediilor de informare şi schimbarea obiceiurilor de cumpărare au forţat comercianţii din întreaga lume să renunţe la vechile modele de marketing şi să se lanseze cu tot mai multe arme în universul digital, în special în zona de social media. În mintea multor comercianţi, cea mai atrăgătoare categorie de clienţi este deja cea din generaţia Z, adică a persoanelor născute între 1995 şi 2009, o generaţie care începe să ajungă la maturitate, şi deci să deţină putere de consum tot mai mare, şi care este prima generaţie nativă digital.
Diverse studii de pe piaţa de profil au arătat, în acest sens, că puterea de cumpărare a acestei generaţii cunoaşte un impresionant ritm anual de creştere de aproape 30%. Ca şi obiceiuri de consum, peste două treimi din membrii acestei generaţii cheltuie bani pe produse de înfrumuseţare, un fapt fără precedent, care este de natură să modifice radical planurile comercianţilor. Iar dovezile arată că modalitatea cea mai eficientă de a ajunge la aceşti tineri consumatori este constituită de platformele social media.
Problema comercianţilor constă în ritmul frenetic de apariţie de noi inovaţii social media, dar şi în ritmul susţinut de schimbare a obiceiurilor de achiziţii ale generaţiilor mai tinere. La o asemenea situaţie sunt forţate să se adapteze atât mărcile de comerţ tinere, născute practic în mediul digital, cât şi comercianţii mai tradiţionali, care se bucură încă de o plajă mai largă de clienţi.
În atari condiţii, un rol tot mai important pare să înceapă să-l aibe aşa numiţii “influencers”, adică persoane care folosesc social media pentru a influenţa obiceiurile de achiziţie ale clienţilor finali. Ei bine, capacitatea de a se “agăţa” de universul creat de aceste persoane care influenţează pe alţii pare să devină tot mai mult cheia pentru firmele care se luptă să atragă atenţia într-un peisaj media extrem de fragmentat, un peisaj în care tinerii cumpărători au o loialitate mult mai scăzută faţă de o marcă anume.
Tendinţa devine şi mai pronunţată în rândul aşa-numitei generaţii Alpha, cunoscută şi ca generaţia copiilor milenialilor. Cercetări recente arată că mai bine de jumătate din copiii între 6 şi 16 ani declară că vor să cumpere un produs dacă vedeta lor favorită de pe canale precum YouTube sau Instagram îl foloseşte sau îl poartă.
Ca atare, graniţele între social media şi zona de comerţ cu amănuntul se vor estompa şi mai mult în anii care vin în urma unor inovaţii precum Instagram Checkout, care permite utilizatorilor aplicaţiei Instagram să cumpere produse fără ca măcar să iasă din aplicaţie. Iar aşa ceva intensifică perspectivele legate de produse care vor fi achiziţionate direct din postările sau de pe paginile “influencer-ilor”.
Rămâne de văzut până unde se va ajunge după ce în joc vor intra şi tehnologii precum realitatea augmentată şi inteligenţa artificială.