NEW TECHNOLOGY — January 23, 2020 at 12:42 pm

Soluţie AI de reducere a riscurilor de coliziune

by

AIPlecând de la o situaţie curentă a unui mare port internaţional, extrem de aglomerat, unde traficul de nave în creştere genera creşteri explozive ale riscurilor de coliziune, cu efecte negative şi potenţial tragice asupra vieţilor umane şi mediului înconjurător, gigantul tehnologic japonez Fujitsu a creat şi dezvoltat un sistem antrenat de inteligenţă artificială (AI) pentru identificarea proactivă a riscurilor viitoare.

Soluţia a fost testată în Strâmtoarea Singapore, în cadrul unuia din cele mai aglomerate porturi ale lumii. Până la testarea acestei soluţii, detectarea riscurilor de coliziune era în mare măsură lăsată la judecata operatorului uman din cadrul modelului operaţional curent, fapt care genera posibilitatea apariţiei de erori umane, cum ar fi nedetectarea riscului sau detectarea acestuia cu întârziere. În condiţiile creşterii semnificative a traficului de nave în port, astfel de riscuri au devenit o problemă majoră de gestionat eficient pentru autoritatea portuară.

Soluţia testată de Fujitsu oferă un timp de avertizare de până la 15 minute, astfel permiţând operatorilor umani să acţioneze rapid pentru a evita coliziunile. Ea anulează practic riscul ignorării pericolului de coliziune prin detectarea meticuloasă a oricăror riscuri de apropiere periculoasă între nave. Prin ajutorul oferit în evitarea coliziunilor, soluţia dezvoltată de Fujitsu contribuie decisiv la salvarea de vieţi, la reducerea riscurilor de pierdere de vieţi umane şi mărfuri şi la evitarea daunelor de mediu.

Denumită Fujitsu Human Centric AI Zinrai, soluţia utilizează inteligenţa artificială pentru identificarea riscurilor de coliziune nave, furnizând alerte în timp util ca echipele de control al traficului şi echipajele de pe nave să ia măsuri eficiente de evitare a coliziunii. Tehnologia de detectare dinamică a locurilor de risc iminent oferă alerte cu până la 15 minute în avans de producerea evenimentului, furnizând astfel un timp suficient pentru intervenţie rapidă.

Riscurile sunt enorme în situaţii de coliziune nave. Pe lângă pierderi potenţiale de vieţi omeneşti, daunele provocate navelor şi mărfurilor transportate de ele pot fi majore. În mod tradiţional, navele au evitat coliziunile prin folosirea de marinari de veghe. Sistemele de servicii de trafic nave (denumite generic VTS) pot augmenta eforturile anti-coliziune prin detectarea coliziunilor potenţiale şi alertarea navelor care se apropie prea mult una de alta.

Strâmtoarea Singapore leagă unul din cele mai mari porturi cu restul lumii, având un trafic zilnic de peste 200 de nave de mare tonaj, care cară 80% din petrolul transportat către Asia de Nord-Est şi o treime din mărfurile comercializate la nivel mondial. În orice clipă, în portul Singapore se găsesc circa 1000 de nave, câte un vas sosind sau plecând din Singapore la fiecare 2-3 minute. Geografia strâmtorii transformă acest canal de navigaţie într-unul gâtuit, ceea ce contribuie natural la creşterea riscului de coliziune nave. În mod obişnuit, pe şenalurile navigabile ale strâmtorii se înregistrează peste 2000 de incidente minore pe lună, în vreme ce numărul mediu anual de coliziuni grave se apropie de 2. Această situaţie a transformat strâmtoarea într-un teren ideal de testare pentru tehnologia inovatoare de predicţie a riscului de coliziune bazată pe AI dezvoltată de Fujitsu.