Termenul ESG (mediu, social și guvernanță) a fost inventat pentru prima dată în 2005 într-un studiu de reper intitulat „Who cares wins”, care a constat în recomandări specifice ale membrilor industriei financiare cu privire la modul de integrare a investițiilor bazate pe mediu, societate și guvernare în activitățile lor. După aproximativ 15 ani, criteriile ESG au devenit un mod stabilit pentru piața financiară de a evalua companiile în care ar putea să investească, sau nu, după caz, din cauza riscului crescut pe care îl pot prezenta practicile lor comerciale ale acestora.
Atât de influente au devenit astfel de idei, încât în urmă cu doi ani, Larry Fink, președinte și director executiv al casei de administrare a investițiilor BlackRock, a transmis într-o scrisoare anuală către clienții săi faptul că companiile lor trebuie să înceapă să contribuie pozitiv la societate sau riscă să piardă sprijinul, atât al publicului, cât și a comunității de investitori.
Deși mișcarea a dus la creșterea numărului de companii care au început să publice rapoarte bazate pe performanța ESG a acestora, dar proeminența ESG în discuție depășește în mare măsură suma investițiilor din spatele acesteia.
Vara trecută, cu toate acestea, întreaga dezbatere ESG a înregistrat o notă atunci când liderii din 181 dintre cele mai mari companii din SUA, inclusiv Jeff Bezos, fondatorul și directorul executiv al Amazon, au prezentat o definiție revizuită a ceea ce constituie scopul final al unei corporații.
Aceștia au declarat că simplul câștig pentru acționari și maximizarea profiturilor nu mai erau priorități, ci trebuie în schimb completate de o paralelă concentrată asupra părților interesate și îmbunătățirea societății. Cu alte cuvinte, o astfel de îmbunătățire ar avea loc prin oferirea de valoare clienților, investirea în angajați, tratarea etică a furnizorilor, sprijinirea comunităților locale și protejarea mediului.
Un factor esențial înacest caz a fost transparența crescută în era digitală, ceea ce a dus la o creștere mare a angajaților care solicită ca organizațiile lor să progreseze în problemele ESG, dar și să se adapteze singuri atunci când nu întâmplă.
Deci, ce pot face liderii IT pentru a ajuta sprijinirea afacerii în îndeplinirea obiectivelor ESG? Primul lucru, este să lucreze cu membrii specializați în ESG pentru a înțelege ce includ astfel de obiective și ce procese interne și externe, precum cele referitoare la lanțul de aprovizionare, ar putea avea nevoie să se schimbe pentru a ajunge acolo. De exemplu, dacă unul dintre scopuri este reducerea emisiilor de carbon, IT-ul ar putea ajuta prin aplicații pentru ca angajați să își facă rezervări de călătorie pe calea ferată în loc să utilizeze avioanele sau prin implementarea de noi tehnologii care să faciliteze munca la distanță.
Dar o altă considerație esențială aici este legată de responsabilul social al companiei și responsabilul sustenabilității care trebuie să evalueze întregul ciclu de viață al unui produs dat în termeni de mediu înainte de a face o achiziție.
Întrucât, în trecut, majoritatea organizațiilor au cumpărat echipamente IT bazate pe preț și specificații tehnice, în ultimul an sau ceva mai mult, au fost ridicate tot mai multe întrebări cu privire la aspecte precum materiile prime utilizate la fabricarea unui produs sau cât de reciclabil este acesta, lucru care este un pas în direcția corectă.