Analiza — February 25, 2020 at 4:18 pm

Tehnologia blockchain este privită cu mare optimism în industria aeronautică

by

Diagonal chain, a blockchain concept, gray closeupConform firmei de consultanţă PricewaterhouseCoopers (PwC), firmele de transport aerian analizează la ora actuală cu mare atenţie folosirea tehnologiei blockchain pentru gestionarea logisticii asociate cu piesele de schimb din industria aeronautică. În acest scop, o parte din numele mari ale industriei de profil au înfiinţat chiar şi o alianţă, intitulată MRO Blockchain Alliance, acronimul MRO provening de la activităţile de mentenanţă, reparaţii şi overhaul.

PwC susţine că tehnologia blockchain poate aduce beneficii financiare uriaşe sectorului. Cercetările efectuate de firma de consultanţă arată că utilizarea blockchain ar putea creştre veniturile industriei aerospaţiale cu până la 4% anual, adică cu până la 40 miliarde USD, reducând simultan costurile MRO la nivel global cu până la 3,5 miliarde USD. Printre membrii noii alianţe se numără nume precum Bolloré Logistics, Cathay Pacific, FLYdocs, HAECO Group, Ramco Systems şi Willis Lease Finance Corporation.

Actualmente, alianţa lucrează la construirea unui model de lucru prin care să se demonstreze utilitatea tehnologiei în monitorizarea digitală a fabricaţiei şi mentenanţei unui număr mare de piese de schimb în cadrul unei reţele largi de furnizori de produse şi servicii de gen. În acest moment nu există o bază de date globală, schimburile de date între diverşi furnizori sunt incomplete, iar digitalizarea sectorului este realizată doar parţial.

Aşa cum spun membrii noii asociaţii, într-o industrie puternic interconectată precum cea aerospaţială, capacitatea de a disemina şi arhiva date comune într-o manieră sigură, fără a se pierde controlul asupra datelor, devine fundamentală pentru creşterea eficienţei zborurilor aeriene. Conform datelor existente, industria MRO procesează anual la nivel global circa 25 de miliarde de componente de la circa 20.000 de furnizori, proces care asigură desfăşurarea unui număr zilnic de circa 150.000 de zboruri.

Deşi blockchain este cel mai bine cunoscută ca tehnologie în sectorul serviciilor financiar pentru rolul jucat în lansarea şi dezvoltarea monedelor virtuale de tip bitcoin, modul ei de funcţionare bazat pe jurnalul distribuit este folosit în îmbunătăţirea zonei de logistică din multe domenii. Tehnologia poate monitoriza lanţul de custodie între diverse părţi ale unui lanţ de aprovizionare, şi deoarece oricine din cadrul acestui lanţ poate vedea şi acredita tranzacţiile postate, blockchain poate reduce timpul cerut în procesele de conciliere, contribuind la creşterea vitezei de desfăşurare a operaţiunilor.

De exemplu, IBM şi gigantul transporturilor maritime Maersk au pornit cu ceva vreme în urmă un proiect blockchain pentru digitalizarea tranzacţiilor în cadrul industriei globale de shipping maritim, o piaţă imensă ca volum, având în vedere că aproximativ 90% din comerţul mondial de mărfuri se desfăşoară pe mare. Cele două aplică această tehnologie pentru a asigura schimburile transparente, în timp real, de documente şi evenimente de tip lanţ de aprovizionare. Fiecare participant la tranzacţie poate vedea progresul bunurilor în cadrul lanţului de aprovizionare, incluzând starea documentelor vamalem a facturilor şi a altor date, dar nimeni nu poate modifica sau şterge înregistrări fără consimţământul celorlalţi participanţi din reţea.

De dată mai recentă, DHL şi Accenture au completat un model de lucru pentru utilizarea blockchain în domeniul produselor farmaceutice. Proiectul monitorizează produsele de la producători la lanţurile de distribuţie şi până la pacienţii finali. Un astfel de proces este extrem de important deoarece, conform Interpol, aproximativ un milion de oameni mor anual din pricina utilizării de medicamente contrafăcute, care reprezintă circa 30% din produsele farmaceutice vândute mai ales pe pieţele emergente.

.