Pandemia globală de coronavirus a dus la creşterea dramatică a volumelor de lucru efectuat de la distanţă, cea mai mare parte a acestuia efectuându-se de acasă. Dincolo de opiniile pro şi contra acestei modalităţi de lucru, firmele de cercetare a pieţei încep să elaboreze studii legate de efectele lucrului de acasă şi de percepţia vizavi de această modalitate de muncă.
Unul din aceste studii, publicat recent de firma britanică de cercetare Apricorn, arată, de pildă, că majoritatea factorilor de decizie din companii la nivel global consideră că angajaţii obligaţi să lucreze de la distanţă vor ajunge în cele din urmă să expună compania la riscuri din ce în ce mai mari de fraudă informatică. Constatarea nu constituie o noutate, conform firmei de analiză, însă în ultimele două luni a crescut dramatic procentajul celor convinşi că se va întâmpla aşa ceva, mai devreme sau mai târziu.
Autorii studiului semnalează şi o zonă pozitivă, de data asta din domeniul statisticii. Procentul angajaţilor care generează intenţionat riscuri pentru datele din companie a scăzut de la circa 45% la sub 40%, însă apatia angajaţilor faţă de politicile de securitate continuă să fie o problemă majoră.
Per ansamblu, lucrul de la distanţă pare să fi forţat decidenţii din zona IT să acorde, în sfârşit, o atenţie mai mare problemelor de securitate. Imensa majoritate a respondenţilor (peste 95%) au declarat că sunt conştienţi de riscurile asociate BYOD (metoda principală de lucru de la distanţă), iar un procent major al acestora (peste 40%) au declarat că permit lucrul de acasă doar cu echipamente aprobate anterior de companie (anul trecut acest procent era de doar 11%).
Firma de analiză consideră o astfel de schimbare ca fiind crucială, deoarece studiile arată că dispozitivele pierdute sau puse în locuri nepotrivite de către angajaţi au ajuns a doua cauză a furturilor de date din companii (25%), după greşeli intenţionate legate de date (peste 30%), însă înaintea manipulării greşite a datelor firmei.
Privind spre viitorul imediat, autorii studiului afirmă că deşi lucrul de acasă nu este un concept nou, în urma faptului că foarte mulţi angajaţi au prins gustul unei astfel de modalităţi de a munci, firmelor le va fi foarte greu să revină complet la modul anterior de lucru, iar acest fapt le va obliga tot mai mult să-şi dea seama unde se regăsesc vulnerabilităţile interioare legate de date şi să caute modalităţi de a le adresa eficient.
Citiți și:
Coronavirus schimbă regulile lucrului de la distanță
Cinci instrumente pentru lucrul cu documente la distanță
Când accesul securizat de la distanţă devine o necesitate