Potrivit documentelor consultate de ANCOM, începând cu data de 1 august 2020 operatorii de telefonie fixă desemnați de Autoritate ca având putere semnificativă de piață, printre care și Telekom, RCS & RDS, Orange sau Vodafone, vor putea aplica un tarif de maxim 0,097 eurocenți/minut în cazul apelurilor naționale, apelurilor inițiate din Spațiul Economic European (SEE), precum și în cazul apelurilor inițiate din rețele din afara SEE, dacă acordurile internaționale în vigoare nu permit instituirea unui regim diferit de tarifare.
Lista celor 35 de operatori de telefonie fixă cărora li se vor aplica măsurile de reglementare propuse poate fi consultată aici.
Determinarea tarifului
În prezent, tariful maxim de terminare a apelurilor la puncte fixe este de 0,14 eurocenți/minut și a fost stabilit de ANCOM începând cu 1 aprilie 2014, pe baza unui model de calculație a costurilor de tip LRIC pur, menit să asigure obiectivele de promovare a concurenței, maximizare a beneficiilor consumatorilor și stimulare a investițiilor eficiente, cu respectarea metodologiei armonizate prevăzute în Recomandarea 2009/396/CE.
Scaderea tarifului pana la 0,097 eurocenti / minut propusa astazi de ANCOM a fost determinata in urma actualizarii mai multor parametri ai modelului de calculatie a costurilor utilizat anterior, precum si a costului capitalului.
Măsura de reglementare supusă consultării publice de ANCOM completează măsurile anterioare de identificare, analiza și reglementare a piețelor serviciilor de terminare a apelurilor la puncte fixe definitivate de Autoritate în anul 2017. Autoritatea derulează periodic acest demers de revizuire a piețelor relevante de gros, conform legislației naționale și europene în vigoare, pentru a asigura funcționarea piețelor cu amănuntul de telefonie în condiții concurențiale și pentru a proteja astfel interesele utilizatorilor finali.
Piața de telefonie fixă
Potrivit celor mai recente date statistice colectate de ANCOM, pe parcursul anului 2019 telefonia fixă a fost tot mai puțin utilizată de români, cu scăderi atât din punct de vedere al numărului de linii de acces (-7,7%, până la 3,38 milioane), cât și din cel al traficului (-16,5%, până la 1,9 miliarde minute). Ca urmare a acestor evoluții, în anul 2019, un român a vorbit în medie doar 8 minute/lună la telefonul fix în scădere cu 17% față de anul 2018.
În funcție de numărul de abonați de la sfârșitul anului 2019, Grupul Telekom avea o cotă de piață de 40%, RCS&RDS 35%, Grupul Vodafone 23%, ceilalți furnizori însumând 2%.
Citiți și:
Aproape 1 milion de numere portate în anul 2019
Poți păstra numărul de telefon fix și la portarea dintr-un județ în altul?