Pe măsură ce firmele de toate dimensiunile se chinuie să se adapteze la noile realităţi de lucru într-o lume definită de pandemia de coronavirus, în special în privinţa transformării lucrului la distanţă în practică standard, un nou studiu realizat de Cisco arată că afacerile de mici dimensiuni încep să-şi dea seama că digitizarea nu mai constituie o opţiune, ci a devenit o chestiune de supravieţuire.
Intitulat 2020 small business digital maturity study , studiul a fost realizat în timpul pandemiei pentru a determina pregătirea firmelor mici în privinţa adoptării de tehnologii cheie, impactul tehnologiei asupra creşterii economice, oportunităţile şi provocările care stau în faţa firmelor mici, şi corelaţia dintre maturitatea digitală şi revenirea economică rapidă.
Studiul a analizat date culese de la peste 2000 de firme mici de pe opt pieţe socotite relevante. Acestea sunt Brazilia, Canada, Chile, Germania, Franţa, Mexic, Marea Britanie şi SUA. Pentru a înţelege nivelul de maturizare a digitizării firmelor mici, studiul a folosit un model de lucru bazat pe un index cu patru grade de maturizare, de la aşa-numitele firme indiferente digital la firmele native digital.
Rezultatele arată că doar un sfert din firmele mici se încadrează la nivelul cel mai avansat de digitizare, în vreme ce 4% din firme se află încă la primul nivel. Rezultatul este oarecum suprinzător deoarece acelaşi studiu arată că afacerile mici ar putea genera venituri de peste 2000 de miliarde USD în pieţele analizate până în 2024. Împreună, cele opt pieţe analizate au potenţialul de a creşte cu 5,5% până în 2024 şi de a cunoaşte o rată de creştere cu 42% mai mare prin intermediul digitizării afacerilor mici.
În medie, afacerile mici din America de Nord şi Europa de Vest sunt mai mature digital decât cele din America Latină. Asta înseamnă că afacerile mici aflat în stadiile trei şi patru de maturizare dispun de cea mai mare rată de revenire economică, sunt capabile să răspundă mai repede la schimbările condiţiilor de piaţă şi îşi pot creşte veniturile cu procente mai mari decât restul.
Nu mai puţin de 36% din firmele intervievate sunt încă în stadiu de supravieţuire, iar jumătate din ele se concentrează pe reconstrucţie sau reconstruirea afacerii. Autorii studiului notează că dacă doar jumătate din aceste firme ar putea ajunge la al treilea nivel de maturizare digitală până în 2024, produsul intern brut al ţărilor din care fac ele parte ar putea creşte cu peste 2000 de miliarde USD.
Deloc surprinzător, studiul arată că pandemia Covid 19 a făcut afacerile mici mai dependente de tehnologie şi mai conştiente de importanţa digitizării. Circa 45% din afacerile mici intervievate se aşteaptă la un nivel de digitizare al afacerii de peste 30% la finele lui 2021. Iarăşi deloc surprinzător, lucrul de la distanţă a fost indicat drept principală zonă de investiţii pentru următoarele 18 luni.
Mai mult de o treime din afacerile mici intenţionează să investească în soluţii de lucru de la distanţă, şi tot o treime declară că vor investi în tehnologii digitale care să îmbunătăţească vânzările online şi vor dezvolta o strategie digitală cu obiective de afaceri clare. Din punct de vedere al tehnologiilor, micile afaceri intenţionează să investească în soluţii cloud, dar şi în infrastructură on-premises. Afacerile mici cele mai mature digital declară, de asemenea, că au în plan investiţii în inteligenţă artificială şi soluţii analytics pentru creşterea competitivităţii şi a gradului de automatizare al afacerii.