În cadrul Government After Shock Global Forum, desfășurat sub umbrela Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), un forum internaţional de dezbatere prin intermediul căruia guvernele membre cooperează pentru identificarea celor mai adecvate soluţii la provocările economice şi sociale, a fost prezentată soluția 9SOS ca exemplu de bune practici în digitalizare.
9SOS fost implementat și utilizat cu succes de DSP Brașov până la finalul lunii octombrie anul curent, când s-a încercat înlocuirea ei cu CoronaForms – varianta de digitalizare a Ministerului Sanătății care însă nu corespunde nevoilor din teren și este cu 8 luni în urma 9sos.
În contextul în care numărul persoanelor infectate, suspecte și aflate în carantină este în creștere, iar spitalele sunt supraaglomerate și le sunt alocate un număr mare de pacienți, serviciul 9SOS ajută la diminuarea încărcării sistemului medical prin sistematizarea și automatizarea contactului cu persoane afectate de COVID-19 și prin trierea și asistența lor cu ajutorul unui serviciu integrat – Call Center – CRM Medical – legatura cu Medicii de Familie și Unitățile de Învățământ.
9SOS este un serviciu integrat de gestiune epidemiologică, ca soluție completă, cu funcțiuni de înscriere, triere, evaluare și monitorizare a celor afectați de COVID-19 și alte boli transmisibile.
Operatorii din Call Center – legat la sistemul CRM medical care face înregistrarea celor care apelează DSP – îi triază și le întocmește o fișă situațională, pe baza celor declarate de persoana care apelează. În funcție de categoria de risc care i-a fost alocată, persoana va fi direcționată către un medic de specialitate, medic de familie, ISU sau epidemiolog DSP, în funcție de situație. În plus, serviciul 9SOS oferă și monitorizarea cazurilor. Practic, atunci când sună, persoana afectată de COVID-19 primește o recomandare și rămâne într-un sistem de monitorizare până la dispariția definitivă a riscului.
Gestionarea procesului se face prin Call Center CRM, integrat cu platforme de Telemedicină și Asistență Socială. Tot lanțul de înregistrare, evaluare și îngrijire este integrat, cu trasabilitate cap‐la‐cap, astfel încât pot fi înregistrate toate apelurile.
Sistemul funcționează în condiții stricte de GDPR – Date Sensibile cu Caracter Special, cu anonimizarea lor conform reglementărilor GDPR și vor respecta complet condițiile impuse de securitate, complexitate și scalabilitate. Operatorii sunt angajații și/sau voluntarii delegați ai DSP, datele colectate sunt proprietatea DSP.
9SOS este singura aplicație Covid-19 din România disponibilă pe Google Play sau pe Apple Store.
Parteneri în proiect
Soluția este pusă la dispoziție gratuit de către inițiatori și comunitatea RBL, împreună cu o echipă operativă formată din experți Call Center, platformă Telemedicină, Cybersecurity, ingineri comunicații mobile și speciale, analiști de sisteme software, specialiști în comunicare. Fiecare participant contribuie cu resurse diverse, integrarea acestora fiind realizată de către Asociația Open Knowledge, cu susținerea RBL, împreună cu EvoMed (CRM folosit în telemedicine), MediaTel (servere de comunicații), CGS (training și monitorizare Call Center), EvoGPS (infrastructura Data Center) și multe alte entități private.
Sistemul 9SOS este cea mai bună soluție pentru gestionarea focarelor actuale și a celor viitoare. Proiectul 9SOS pornit la inițiativa a doi antreprenori români, Gabriel Aftenie si Marius Țapu, cu sprijinul și implicarea comunității Romanian Business Leaders (RBL) este o idee concretă, testată și care a gestionat peste 50000 de apeluri și 46002 de persoane afectate Covid-19.