După o privire atentă a serviciilor financiare din Scoția, vom explora modul în care provocările majore din mediul de business și societate, cum ar fi digitalizarea sau pandemia de COVID-19, intensifică nevoia unei colaborări mai strânse între actorii din fiecare industrie.
Instituțiile financiare(bănci, asigurări, procesarea plăților, pensii private, gestionare active) au fost apreciate pe scară largă pentru rolul lor în susținerea serviciilor vitale, deoarece pandemia de coronavirus a zguduit economiile și viețile.
Chiar dacă activitățile zilnice a sutelor de mii de angajați din sectorul financiar au trecut de la birouri la case (adesea peste noapte), capabilitățile de bază – pentru servicii bancare digitale, transfer de fonduri, acces la numerar, noi împrumuturi guvernamentale și multe altele – au fost sprijinite și, în unele cazuri, îmbunătățite, cu un angajament uriaș și cu greu o problemă.
Adoptarea pe scară largă a telemuncii, a serviciilor cloud și a conferințelor online nu a fost singura tendință accelerată de pandemie. Multe corporații gigant care în trecut căutau în mod instinctiv inovația în departamentele interne au început din ce în ce mai mult să colaboreze cu alși jucători din industrie, precum fintech-uri, compani globale de tehnologie, universități.
Această tendință de colaborare este evidentă în industria de servicii financiare din Scoția, unde au sediul central unele dintre cele mai mari bănci din lume, companii de administrare a activelor și firme de asigurări, precum NatWest Group, Standard Life Aberdeen, Lloyds Banking Group, Tesco Bank și Virgin Money.
Ce trebuie conectat neapărat
În calitate de director executiv al Scottish Financial Enterprise (SFE), Graeme Jones a asistat la deschiderea unor modele de colaborare în cei cinci ani de șef al organismului reprezentativ al industriei serviciilor financiare din țară – poate cel mai semnificativ în relațiile în evoluție dintre giganții financiari și cele aproximativ 150 de fintech-uri grupate în jurul Edinburghului și Glasgow.
„Pentru o lungă perioadă de timp, a existat ideea că startup-urile sunt rivalii marilor bănci, a administrării activelor și companiilor de pensii. Băncile nou-înființate urmau să sfârșească dominanța băncilor la scară largă; fintech-urile automatizau procesele și sistemele de plăți; noile platforme de investiții blockchain puneau capăt rolului administratorilor de active”, spune Jones, el însuși fost executiv senior la RBS, Standard Life și Aviva.
Dar această percepție a amenințării s-a transformat progresiv în cea a oportunității. „Întregul mediu s-a maturizat în ultimii ani. Ceea ce a fost clar este că colaborarea cu fintech-urile a devenit considerată nu doar utilă, ci crucială pentru succesul viitor al marilor instituții financiare”, spune el. „Și ambele părți au îmbrățișat cu adevărat acest lucru.”
Viteză tot mai mare
„Necesitatea conectării la un ecosistem mai larg de parteneri a necesitat o schimbare semnificativă a mentalității – atât pentru centrele financiare, cât și pentru startup-uri”, spune Stephen Ingledew, președinte executiv al FinTech Scoția și fost executiv senior la Barclays și Standard Life. „Liderii serviciilor financiare obișnuiau să simtă orice răspuns la o provocare de inovare trebuia să vină din interior”, spune el. Dar ritmul rapid al schimbării – în mare parte determinat de digitalizaera sistemului, dar accelerat de pandemie – a arătat că acel răspuns nu mai era viabil. „Există conștientizarea faptului că, din cauza unor probleme vechi legate de tehnologie, proces, cultură, leadership și know-how, marile companii financiare pur și simplu nu se pot mișca la fel de repede de la sine”, spune Ingledew.
„Acestea recunosc că nu pot ține pasul cu cerințele în rapidă schimbare. Și dacă vor fi cu adevărat focalizați în jurul nevoilor clienților, mai degrabă decât să gândească: „Știm ce este mai bine pentru ei”, atunci au nevoie de mult mai mult dintr-o metodologie bazată pe proiectare pentru înțelegerea nevoilor umane – și asta vine dintr-o diversitate de idei. O mentalitate care spune: Suntem pregătiți să lucrăm împreună împreună?”, adaugă Ingledew.
Așa cum a prezis Broadbent de la RBS International: „În viitor, vor exista două tipuri de bănci: cele care sunt rapide și care învață să se miște în ritm [pentru că] sunt partenere cu alții și cele care sunt moarte pentru că nu fac aceasta.”
Un astfel de parteneriat nu este în niciun caz limitat la startup-uri, ci se extinde către companii de tehnologie, universități, agenții guvernamentale și chiar organizații caritabile.
Această apreciere a oportunității unei colaborări fructuoase în fața adversităților economice este resimțită și de Matt James, șeful cercetării NatWest pentru inovație și soluții în Marea Britanie și Europa. Vorbind la un recent webinar organizat de SFE și Fujitsu, el a spus: „Situația post-Covid, cu dificultățile din economie și accelerarea trecerii la canalele digitale, în special în serviciile financiare, deschide o oportunitate imensă pentru fintech-uri să contribuie. Din perspectiva băncii, lucrul cu startup-uri și fintech-uri este o parte esențială a strategiei noastre.”
Mentalități în schimbare
Apetitul pentru o mai bună colaborare cu giganții financiari este, de asemenea, evident în rândul multora dintre fintech-urile Scoției – mai ales că climatul economic incert amenință să afecteze fluxul de investiții.
„Marile companii au arătat clar că trebuie să îmbrățișeze o gândire nouă și inovatoare, dar acest lucru a coincis cu fintech-urile care spuneau: în loc să încercăm să începem o revoluție prin care să luăm clienții mari ai băncilor, putem crea afaceri foarte, foarte reușite împreună, cu servicii complementare celor bancare”, spune Jones de la SFE.
Cel mai mare câștigător al acestei colaborări este FNZ, furnizorul de platforme de investiții pentru instituțiile financiare majore. A devenit primul „unicorn” fintech al Scoției, evaluat 1,7 miliarde lire sterline (2,2 miliarde de dolari) în 2018 (când vârsta medie a angajaților la compania de 15 ani avea doar 28 de ani). Astăzi, FNZ cu sediul în Edinburgh administrează active de peste 400 miliarde lire sterline (522 miliarde de dolari), având clienți precum Barclays, Aviva, UBS și Zurich Insurance Group.
Apelul unor lideri fintech, care doresc să imite acel succes, este ca instituțiile financiare să fie mai îndrăznețe. „Pandemia a fost foarte bună pentru a face oamenii să se gândească la a face ceva diferit, pentru a-și da seama că nu pot alegr întotdeauna calea sigură”, a declarat James Varga, CEO al DirectID, specialist în date bancare deschise. „Și serviciile financiare care lucrează cu fintechs sunt un exemplu excelent în acest sens”.
Rolul cheie al tehnologiei
Având în vedere că tehnologia este numitorul comun în toate aceste parteneriate, există și un rol important pentru jucătorii de tehnologie consacrați. „Parteneriatul cu companii precum Fujitsu și BT poate avea un rol favorabil”, spune Ingledew.
„Unul dintre beneficiile implicării unei companii mari din IT este că vine cu trasee stabilite deja în domenii precum securitatea, reziliența și achizițiile. Acest lucru ajută la stbilirea fundamentelor care trebuie să fie convenite înainte ca o instituție financiară să se simtă încrezătoare că îți poate baza orice serviciu sau capacitate nouă pe inovația unei întreprinderi mici”, arată Ingledew.
„Iar beneficiile sunt bidirecționale. „Un jucător de tehnologie global poate avea o relație stabilită cu o instituție financiară mare, dar recunoaște că trebuie să evolueze continuu și să dezvolte relația cu clientul prin inovație și valoare adăugată”, spune Ingledew. Inovație ce poate fi adusă de un partener fintech.
Un alt avantaj al unei astfel de relații este acoperirea globală. Un parteneriat între marea companie de tehnologie și o startup într-un ecosistem poate fi valorificat pentru a duce soluția tehnologică pe alte piețe din diferite părți ale lumii. „Oferă o pasarelă potențială către acele oportunități globale”, spune Ingledew.
„Schimbările uriașe în utilizarea banilor și a plăților, modalitățile de interacțiune cu clienții, noile produse digitale și multe altele au accelerat nevoia de inovație deschisă și de a aduce o diversitate de idei”, spune Ingledew. „Și din punct de vedere social și economic, mai mult ca oricând avem nevoie de mentalități diferite, de oameni din diferite sectoare, cu medii și etnii diferite, din generații diferite pentru a găsi modalități mai creative de abordare a problemelor”, spune Ingledew.