Externalizarea prin e-fulfillment începe să devină o practică și în România, numărul antreprenorilor care vor să reducă semnificativ costurile, prin încredințarea proceselor operaționale și logistice unui e-fulfiller, crescând constant. Astfel, în 2015, piața locală de profil a ajuns la 10 milioane de euro, urmând să se dubleze anul acesta, potrivit Frisbo, primul furnizor de servicii complete de e-fulfillment din România.
Creșterea fulminantă a e-commerce-ului românesc a urcat e-fulfillment-ul local la 10 milioane de euro în 2015, în condițiile în care Fisbo, primul jucător de pe această nișă, a început să opereze în februarie 2014. Pe fondul evoluției înregistrate în ultima perioadă, specialiștii Frisbo estimează că în acest an valoarea pieței se va dubla.
”Deși, în urmă cu doi ani, România nu era obișnuită cu conceptul de e-fulfillment, acum start-up-urile și magazinele medii din e-commerce-ul autohton au început să ia în calcul tot mai mult externalizarea proceselor operaționale și logistice, care asigură reducerea costurilor cu până la 50%. În țara noastră au început să apară, în ultimul an, soluții de e-fulfillment care asigură parțial anumite servicii pe care noi le punem la dispoziție. Din start am stabilit ca Frisbo să fie o soluție completă de e-fulfillment care să ofere depozitare, pick&pack, factură, AVB și call center”, declară Bogdan Colceriu, CEO Frisbo.
În 2015, prima platformă de e-fulfillment din România, activă pe piață din februarie 2014, a înregistrat un rulaj de marfă de 2 milioane de euro, dublu față de valoarea raportată în anul anterior. Cele mai accesate servicii Frisbo în cursul anului trecut au fost depozitarea și pick&pack-ul, iar circa 30% dintre clienți au optat și pentru call-center.
”Recent au început să apeleze la noi comercianții care fac dropship pentru alte magazine online, aceștia având nevoie de un proces rapid și simplu incluzând strict depozitare, pregătire de documente, ambalare și livrare. Acum avem discuții și cu antreprenori din regiune, inclusiv din Polonia, o țară obișnuită cu acest concept, care vor să vândă produse aici prin e-fulfillment”, spune Bogdan Colceriu.
Un magazin autohton care procesează zeci de comenzi pe zi, plătește, în total, pentru externalizarea în regim de e-fulfillment, câteva sute de euro. Chiar și când numărul comenzilor se ridică la câteva sute pe zi, costul nu depășește 1.000 de euro pe lună, conform CEO-ului Frisbo. În schimb, costurile sunt semnificativ mai mari în afara țării, cu cel puțin 50% peste costurile din România.
Chiar dacă tarifele pentru e-fulfillment sunt mult mai mici în țara noastră, numărul retailer-ilor online care externalizează procesele operaționale și logistice este încă destul de redus față de cel înregistrat în străinătate, unde circa o treime din piața de e-commerce lucrează în regim e-fulfillment, potrivit datelor Frisbo.